Top obory, ve kterých podnikat v roce 2025
Pokud se letos chystáte vykročit na volnou nohu nebo změnit kariéru, máte z čeho vybírat. Na trhu práce roste poptávka především po lidech, kteří drží krok s rychlým rozvojem technologií. A dobrá zpráva je, že naučit se a vypilovat tyto dovednosti je ve většině případů snazší než naučit se například umělecké kovářství nebo právní poradenství. Inspirujte se 6 profesemi, o které je v roce 2025 velký zájem.
1. Digitální marketing a reklama
Digitální markeťáci na volné noze pomáhají firmám být vidět v online světě, posilovat brand, získávat leady a samozřejmě zvyšovat prodeje. Dosáhují toho různými cestami – je na vás, zda se budete chtít úzce specializovat a klienti vás budou oslovovat jako profíka na jednu oblast, nebo se rozkročíte přes více oborů a budete moci klientům nabídnout rovnou celý balíček služeb.
Freelanceři v digitálním marketingu se zaměřuji mimo jiné na:
- SEO,
- Google Ads a obecně PPC reklamy,
- e-mailový marketing,
- správu sociálních sítí,
- reklamy na sociálních sítích,
- linkbuilding.
Proč je o tyto marketingové profese zájem?
- Jen Google Ads a reklamy na sociálních sítích společnosti Meta generují téměř polovinu globálních příjmů z digitální reklamy,
- V roce 2023 utratily firmy za reklamy na sociálních sítích 114 miliard dolarů a podle predikcí by se toto číslo do roku 2027 zdvojnásobí.
- A podle Data & Marketing Association se za každý 1 dolar investovaný do e-mailových reklam firmám v průměru vrátí 42 dolarů.
2. AI a automatizace
AI netřeba dlouze představovat, v roce 2025 vidíme tahle dvě písmena na každém rohu. Celosvětový AI trh s každým rokem roste o desítky miliard dolarů a v následujících letech by mohl růst až o stovky. Startupy po celém světě se mohou přetrhnout, aby jako první přišly s novým nástrojem, který díky AI zefektivní nějaký každodenní proces v životě firmy i běžného člověka. Není divu, že poptávka po AI specialistech (i po těch na volné noze) masivně roste.
AI specialisté mohou mít desítky různých rolí. Mohou vytvářet, testovat a vylepšovat AI nástroje pro své klienty. Mohou pracovat s již dostupnými AI nástroji a jako konzultanti radit firmám, jak tyto nástroje implementovat a zefektivnit tak procesy. Nebo fungují jako školitelé, kteří učí zaměstnance pracovat s nástroji jako ChatGPT nebo Microsoft Copilot.
Aktuálně mezi nejžádanější AI specialisty patří:
- Vývojáři chatbotů: programují chatboty, kteří firmám pomáhají třeba se zákaznickou podporou
- Specialisté na automatizaci firemních procesů: implementují do firem dostupné AI nástroje
- Specialisté na strojové učení (Machine Learning Specialists): vyvíjejí a trénují modely strojového učení pro různé aplikace
- Datoví vědci (Data Scientists): analyzují a interpretují komplexní data pomocí AI nástrojů
- Inženýři pro integraci AI (AI Integration Engineers): implementují AI řešení do stávajících systémů a procesů
- Specialisté na kybernetickou bezpečnost s AI zaměřením: vyvíjejí bezpečnostní protokoly využívající umělou inteligenci
Ať už si jako AI specialista zvolíte jakoukoli cestu, získáte cenné zkušenosti a dovednosti v masivně rostoucím odvětví. Pokud jste doposud AI a jeho trendy aktivně sledovali, budete mít jednodušší start.
3. Tvorba obsahu
K digitálnímu marketingu se ještě vrátíme, protože jeden z největších boomů zažívá jeho odnož – obsahový marketing. Tedy tvorba obsahu: textů, videí, podcastů a dalších výstupů, kterými firmy předávají svým potenciálním klientům užitečné informace. A obsah i nadále zůstává důležitým pilířem marketingu. Téměř polovina B2B firem plánuje v roce 2025 více investovat do obsahu.
Textový obsah obvykle tvoří copywriteři, kteří patří mezi jednu z nejčastějších profesí mezi freelancery. Pro své klienty tvoří například:
- newslettery,
- blogové články,
- e-booky,
- případové studie,
- scénáře k videím
- nebo obsah na sociální sítě.
Mimochodem, v USA se očekává, že poptávka po copywriterech a tvůrcích psaného obsahu do roku 2032 poroste v jednotkách procent. Mezi další tvůrce obsahu patří grafici, fotografové, video editoři, ale také influenceři a další tvůrci obsahu na sociálních sítích.
Spousta firem a freelancerů dnes při tvorbě obsahu využívá AI nástroje (ChatGPT, Adobe Firefly, Midjourney a další) a toto know-how se pomalu stává nutností i konkurenční výhodou. Dejte si ale pozor: neupravený AI obsah před vyhledávači ani klienty sám o sobě neobstojí. Tyto nástroje přijdou vhod zejména u dílčích kroků, kde tvorbu obsahu zrychlí nebo obohatí.
Tvůrci obsahu si díky AI usnadní například:
- rešeršování,
- návrh struktury textů,
- přepisování nahrávek rozhovorů,
- generování vektorů a ikon
- vytváření variant hotového grafického designu
- nebo tvorba moodboardů či draftů.
TIP: Koukněte na článek, jak psát správně AI prompty, což je nejdůležitější činnost při práci s AI.
4. Datová věda a analytika
Datoví vědci a analytici na volné noze pomáhají firmám:
- předvídat trendy,
- připravovat podklady pro důležitá rozhodnutí,
- zefektivňovat procesy
- nebo odhalovat silné a slabé stránky jejich byznysu.
Pracují s daty, které firmy v průběhu let sbírají a hledají v nich vzorce, trendy a skryté pravdy, které následně pro své klienty interpretují.
Může to fungovat třeba takto: klient chce zefektivnit chod skladu. Poskytne datovému specialistovi svá dosavadní skladová data a ten v nich pomocí analytických nástrojů a svého know-how odhalí problematické procesy. Práce datového vědce je vhodná pro všechny s detektivním duchem, kteří se rádi přehrabují v číslech, mají kritické i analytické myšlení a rozumí si s technologiemi.
Poptávka po datových vědcích navíc stabilně roste. V USA očekávají, že v příštím desetiletí vzroste zájem o datové vědce o 36 %. A mimochodem ve většině světa pociťují akutní nedostatek datových vědců a analytiků už dnes.
5. Webový design
Pro ty, kdo rádi kombinují technickou a kreativní práci, je vhodnou profesí web design. Vašim úkolem je stavět pro klienty nové webové stránky, nebo vylepšovat jejich stávající. Základem práce webdesignéra je navrhovat vizuální podobu webových stránek a jejich uživatelskou přívětivost.
Webdesignéři často pracují s existující strukturou webu, kterou jim dodá klient, a na jejím základě vytvářejí grafický návrh, rozvržení prvků, barevné schéma a typografii.
Někteří webdesignéři se věnují i návrhu informační architektury webu, UX designu, případně tvorbě loga a dalších grafických prvků. Jiní mají přesah do front-end vývoje a své návrhy rovnou kódují nebo nasazují do redakčních systémů, jako je WordPress.
Výhodou tohoto oboru je, že je oproti jiným freelance profesím přístupnější. Vystačíte si se základy grafiky – spousta začínajících webdesignérů tvoří weby v drag and drop platformách, jako je třeba zmíněný WordPress nebo Website Builder. Platí ale, že pokud se jako webdesignér chcete profesně posouvat, musíte do oboru proniknout hlouběji.
TIP: I každý webdesignér může benefitovat z pomoci AI nástrojů. Využije je například ke:
- generování hrubých návrhů designu,
- tvorbě dílčích grafických prvků,
- generování kódu pro různé webové prvky,
- kontrole přístupnosti designu nebo UX,
- optimalizaci obsahu po SEO stránce.
Počet webů na internetu exponenciálně roste, takže šikovní webdesignéři o práci nouzi nemají. Podle predikcí vzroste poptávka po webdesignérech do roku 2032 o 8 %.
TIP: O tom, jak začít podnikat jako webdesignér, máme podrobný článek.
6. Vývoj mobilních aplikací
A na závěr profese, do které je ze všech zmíněných nejtěžší proniknout, ale vynaložené úsilí se vám ve velkém vrátí. Stále více firem totiž investuje do vývoje mobilních aplikací pro své klienty a zákazníky, a to jak v B2B, tak v B2C. Plyne z toho spousta výhod jako zlepšení zákaznické zkušeností, posílení brandu nebo zvýšení prodejů. Globální trh s mobilním aplikacemi měl v roce 2023 hodnotu 240 miliard dolarů a do roku 2032 experti očekávají růst na ďábelských 666 miliard.
Pokud umíte programovat, je app developer jedna z nejlepších profesí, kterou si ve freelance světě můžete zvolit. Čeká vás vývoj, kódování a testování aplikací, a protože ve většině případů jde o dlouhodobé projekty, budete mít o práci postaráno i do budoucna.
Pokud navíc ovládnete programovací jazyky pro vývoj mobilních aplikací jako Swift nebo Kotlin, získáte konkurenční výhodu nad ostatními vývojáři. Predikce očekávají, že poptávka po mobilních vývojářích poroste do roku 2033 o 17 %.
Jak začít? Dejte o sobě vědět
Pokud s vysněným oborem teprve začínáte, doporučujeme podívat se po dostupných online kurzech. Velkou výhodou dnešní doby je, že díky internetu se naučíte téměř cokoliv. Najděte si relevantní kurzy, navštěvujte webináře, čtěte volně dostupné materiály nebo si sežeňte mentora.
Ať už si pro svou kariéru zvolíte kterýkoliv ze zmíněných oborů nebo se vydáte úplně jinou cestou, pro hladký rozjezd podnikání vám může pomoct následující:
- Vybudujte si portfolio svých prací a projektů.
- Registrujte se na portálech, kde vás potenciální klienti najdou.
- Vytvořte si webové stránky a profily na sociálních sítích. Na sítích buďte aktivní v profesních skupinách nebo pravidelně publikujte na LinkedInu.
- Navazujte a udržujte vztahy s klienty i dalšími profesionály ve svém oboru.
- Vyptejte si od klientů reference a pracujte s nimi na webu a sítích.
S webem vám rádi pomůžeme. Pořídíte u nás hosting, doménu a případně i nástroje, ve kterých si weby sami vytvoříte i bez znalosti kódování, jako je WordPress nebo Website Builder. Díky tomu trefíte několik much jednou ranou a webovou prezentaci svého podnikání budete mít vyřešenou.