Přeskočit na obsah

Tvorba webu: Všechno, co potřebujete vědět o registraci domény

Nejtěžší na registraci domény je vymyslet dobrý název. Měl by být krátký, úderný, dobře zapamatovatelný, a lidé by neměli tápat, jak ho správně napsat. V Česku je nejlepší zvolit koncovku .cz, v zahraničí .com nebo .eu. Přečtěte naše další tipy k registraci domény.

V tomto článku najdete:

Ukažte světu, co je vaše doména

Začněme od podlahy. Proč si vlastně registrovat doménu? Je to jednoduché: pokud váš byznys není online, tak pro většinu lidí neexistujete.

Můžeme si to ukázat na příkladu (který se skutečně stal). Loňské Vánoce, 27. prosince, přestal v jedné brněnské domácnosti fungovat středobod kuchyně: trouba a elektrický sporák. Uprostřed přípravy oběda vyletěly zničehonic pojistky v celém domě a při každém pokusu o zapnutí spotřebičů se to opakovalo. Situace, která vás o svátcích příliš nepotěší.

Naštěstí Google najde řešení (skoro) na všechno. Stačilo do vyhledávání zadat „elektrikář brno pohotovost“ a během pár minut už byla pomoc na cestě. Kromě toho, že byl dotyčný elektrikář i o Vánocích na příjmu a připraven vyrazit do terénu, získal zakázku hlavně díky tomu, že měl vlastní webové stránky

TIP: Zápis firmy či provozovny na Googlu už váhu má a rozhodně ho doporučujeme –  jen ho nezapomeňte pravidelně aktualizovat. Nicméně i tak platí, že zápis firmy na Googlu s proklikem na vlastní web působí líp než zápis bez prokliku. 

Vlastní doména jako výkladní skříň

Vraťme se k příběhu výše. Pokud hledáte někoho, kdo vám pomůže vyřešit problém, navíc v době vánočních svátků, budete nejspíš chtít člověka, který je:

  • spolehlivý,
  • profesionální
  • a důvěryhodný.

Web na vlastní doméně všechny tyto vlastnosti automaticky hlásá do světa. To není jen náš názor, dokazují to četné studie i renomované weby, které se věnují webdesignu. Jeden příklad za všechny je článek od designérského studia Eri, který obsahuje 40 tipů pro důvěryhodnější web.

Oproti konkurenci, která je třeba jenom na Facebooku, máte následující výhody:

  • působíte solidněji než Franta odvedle, 
  • díky tomu okamžitě vyvoláváte důvěryhodnější dojem,
  • s tím souvisí i ochota zákazníků zaplatit za vaše služby vyšší cenu.

Aby bylo jasno: nemáme nic proti Frantovi. Dost možná je to opravdu schopný i spolehlivý řemeslník. Jenom o něm nejspíš ví pouze ti, kteří už s ním mají zkušenost, případně jim Frantu někdo doporučil. Pokud by Franta měl vlastní webovou prezentaci, určitě by měl víc zakázek a postavil by si dobrý základ k tomu, vybudovat si vlastní malou firmu.

Je jedno, jestli děláte nehty, spravujete auta, nebo jste založili inovativní startup. Web funguje jako výkladní skříň vaší provozovny a billboardy po celé republice zároveň. 

Název domény dobře promyslete a neotálejte

O tom, jak vymyslet název značky, se píšou knihy. Nicméně už naše základní tipy vás nasměrují na správnou cestu ke skvělému názvu domény

Celý systém vymýšlení názvu pro vaše podnikání se dá vydestilovat do dvou protichůdných přístupů. Každý se hodí v jiné situaci:

1. Jedinečný název pro značku a doménu

Hodí se pro značky, které stavíte na zelené louce a máte s nimi velké plány. Například pokud by někdo v Česku chtěl konkurovat Alze, nebude nejspíš název značky vymýšlet doma u lahve vína, ale obrátí se na specializované agentury, které se zabývají brandingem

2. Snadno dohledatelný a zapamatovatelný název

Pokud chcete být hlavně dohledatelní a zapamatovatelní, zvládnete vymyslet název domény sami. Doména typu www.elektrikarbrno.cz lidem jasně říká, co děláte a v jakém regionu působíte (což je u elektrikáře důležitá informace). U některých služeb může být místo regionu podstatné něco jiného – příkladem je třeba www.levneelektro.cz.

Název by se měl lidem dobře pamatovat a snadno psát

Název domény, který jste si vybrali, si napište bez diakritiky a bez mezer, včetně vybrané doménové koncovky (o koncovkách se podrobněji zmíníme dále). Zamyslete se, zda tím nevznikl dvojsmysl nebo třeba vulgarita. Pokud plánujete expanzi do zahraničí, zaměřte se i na to, jak bude doména fungovat v cizím jazyce.

Zkuste si také cvičně představit, že název domény někomu diktujete. Zapamatuje si ho? Napíše to správně? Taková firma Schwarzmüller je dostatečně známá, takže když místo www.schwarzmueller.com napíšete do vyhledávacího řádku prostě jenom „švarcmiler“, stejně vám Google najde ten správný Schwarzmüller. Ale pokud rozjíždíte novou značku, nejspíš tak silný brand nemáte.

Znázornění anatomie domény. Obsahuje protokol, subdoménu, název domény a koncovku.
Anatomie domény

Pozor na nechtěné dvojsmysly

Tím, že doménové jméno neobsahuje mezery a diakritiku, mohou vznikat nechtěné dvojsmysly. Často jsou úsměvné, nicméně vaší značce mohou ublížit, proto doporučujeme se jim vyhnout.

Pojďme se podívat na některé nepovedené názvy domén ze zahraničí. Angličtina nemá diakritiku, která může význam slov nečekaně posunout, přesto se najdou tací, kterým se podařilo zaregistrovat si doménu s dost nešťastným názvem. Třeba takový výrobce luxusních psacích per Pen Island si zřejmě neuvědomil, že mezera mezi slovy pen a island je celkem zásadní. Výsledkem je www.penisland.net, což zní spíš jako stránka, na kterou byste rozhodně neměli chodit bez (antivirové) ochrany.

Nesnažte se přiživit na ochranných známkách

Velké značky si své dobré jméno dobře hlídají a nedovolí ho používat jen tak někomu. Ze zkušenosti našich vlastních zákazníků víme, že právní oddělení reagují velmi rychle.

Přiživit se zvučném jméně velkých značek proto raději vůbec nezkoušejte. Ale nedělejte to ani malým značkám, je to nefér byznysová praxe. A my v Active24 věříme, že podnikat se má férově a eticky.

Délka domény

S víceslovnými názvy domény souvisí také délka doménového jména. Existuje faktické omezení pro název domény (část mezi www a koncovkou) – 63 znaků. Pro představu, to znamená skoro celý běžný řádek. Pro název domény naprosto neúměrná délka.

Obecně platí, že přijatelná délka doménového jména je do 15 znaků. 20 už může být moc — např. doména www.nonstopelekrikarbrno.cz má přesně 20 znaků. Abyste ji správně přečetli, musíte na zápis chvíli koukat – a to je špatně. Ideální doména je čitelná na první dobrou.

TIP: U víceslovných a dlouhých názvů domén se často nahrazuje mezerník pomlčkou, která od sebe vizuálně oddělí jednotlivá slova. Místo www.nonstopelektrikarbrno.cz zvolíte www.nonstop-elektrikar-brno.cz. Takový název domény se dobře čte, ale spousta lidí si nezapamatuje přesný počet pomlček ani jejich umístění. Proto se pomlčkám raději vyhněte. V uvedeném případě by bylo vhodnější registrovat jako název domény prostě jenom www.elektrikarbrno.cz a to, že funguje nonstop, komunikovat jinak – např. v meta popiscích či reklamě. V dnešní době už totiž neplatí, že klíčové slovo potřebujete nutně propsat do názvu domény – roboti, které stránky hodnotí, kladou hlavní důraz na obsah webu.

Před registrací si ověřte dostupnost domény

Vymysleli jste jméno domény? Skvělé. Teď zbývá ověřit, zda už to někoho nenapadlo před vámi. Renomovaní registrátoři vám na začátku procesu registrace tento krok přímo nabídnou.

Kromě toho doporučujeme prověřit si podobné názvy domén – takové, které by si lidé mohli s tou vaší plést. Například se nám nejeví jako dobrý nápad registrovat si doménu s názvem www.praguehotels.com ve chvíli, kdy existuje doména www.hotelsprague.com.

Proklepněte si také, zda už vaše zvolená doména neexistuje s jinou koncovkou (která by vám potenciálně mohla odvádět zákazníky jinam). 

Jakmile máte jasno v názvu a víte, že vaše vysněná doména je volná, s registrací domény už neotálejte.

Banner s nápisem Najděte svou doménu vedoucí po prokliku na nákup domény

Co když je název obsazený?

Vlastníka domény s .cz koncovkou zjistíte jednoduchým vyhledáním v národním registru českých domén CZNIC. Pokud je doména obsazená, ale web na ní nefunguje nebo je zastaralý, zkuste vlastníkovi napsat – třeba vám doménu prodá. Pokud je obsah na doméně živý a aktuální, nejspíš na prodej nebude a vy si budete muset najít jiné jméno.

V souvislosti s tímto je dobré zmínit další důvod, proč se vyplatí s registrací domény neotálet. Existují spekulanti, kteří levně nakupují atraktivní domény a pak je prodávají zájemcům za mnohem vyšší cenu. S tím bohužel nic neuděláte, je to legální praxe.

TIP: Co ale legální není, jsou takzvané doménové podvody neboli scamy. Například když vás kontaktuje někdo z Číny s tím, že pracuje pro čínského doménového registrátora. Bude se vám snažit namluvit, že dostal k posouzení žádost o registraci vaší domény, pouze s čínskou (nebo jinou) koncovkou. Protože je to dobrá duše, píše nejdříve vám, abyste o svou doménu nepřišli, musíte mu ale honem rychle zaplatit a doménu si registrovat. Doprovodná historka se může různit, jedno ale mají tyto případy společné – dotyčný vám lže.

Ani u zahraničních domén (.com, .eu, .net) není složité zjistit vlastníka. Přes server who.is dokonce můžete vlastníkovi domény poslat i nabídku k odkoupení domény.

Jakou zvolit koncovku

Pro český byznys s hlavním polem působnosti v Česku je doména s koncovkou .cz pro řadu lidí jasná volba. Není to ale dogma. Pokud třeba zakládáte startup a už nyní víte, že vaše cílovka je mezinárodní publikum, klidně jděte rovnou do koncovky .com nebo .eu. Česká verze mujstartup.com/cz je v takovém případě naprosto dostatečná. Poměrně běžná je i koncovka .online – je neotřelá, ale přitom snadno zapamatovatelná.

TIP: U nás si můžete vybrat koncovek opravdu kopu. Vyzkoušejte si i méně obvyklé varianty zde.

Zvažte registraci podobných domén

Abyste se do budoucna vyhnuli tomu, že se na vaší značce bude někdo přiživovat, zvažte, jestli si rovnou nezaregistrovat také podobná doménová jména. Může se lišit koncovka (kromě www.mujweb.cz si zaregistrujete i www.mujweb.sk a www.mujweb.com), případně dává smysl registrovat si nejčastější typ překlepů nebo chyb, kterých se lidé v zápisu vašeho názvu mohou dopouštět. 

Pokud třeba provozujete obchod se zlevněným zbožím, počítejte s tím, že lidé budou hledat i gramaticky nesprávné slevněné zboží. Vlastník domény www.zlevnenka.cz tak vlastní i doménu www.slevnenka.cz. Předchází tak tomu, že se nějaký spekulant bude snažit na značce zlevnenka.cz parazitovat.

Jak si registrovat doménu

U nás stačí vybrat a nakoupit doménu stejně jako byste to dělali se zbožím v jakémkoliv e-shopu. Registrovat doménu si můžete jako i firma, OSVČ nebo i jako fyzická osoba bez vlastního IČ. 


Registraci domény krok za krok popisujeme tady

Kolik stojí vlastní doména

Ceny domén se většinou pohybují v řádech stokorun ročně – z pohledu byznysu jde o zanedbatelný náklad s nezanedbatelnými přínosy. 

Nákup domény automaticky neznamená, že musíte okamžitě začít pracovat na tvorbě webu. Doména a webové stránky spolu nejsou nerozlučně provázané. Než se k tvorbě webu dostanete, můžete doménu přesměrovat třeba na svoji stránku na Facebooku. To je častá praxe například v gastru — místo strohého „webové stránky připravujeme“ tak můžete zájemce o posezení ve vaší kavárně ponouknout k návštěvě třeba fotkou dortíku, který máte dnes v nabídce.  

5 tipů k úspěšné registraci vlastní domény

Co si z toho článku odnést?

  1. Web na vlastní doméně lidé vnímají jako důvěryhodnější.
  2. Doména by měla být krátká, úderná a snadno zapamatovatelná.
  3. Ověřte si, že lidé dokážou doménu správně napsat a zápisem bez diakritiky a mezer nebudou vznikat nechtěné dvojsmysly.
  4. Nebojte se zvolit kromě koncovky .cz i mezinárodní koncovku.
  5. Jakmile vymyslíte název, s registrací domény už neotálejte.
Zaregistrujte si svou vlastní doménu

V Active24 vám rádi s registrací domény kdykoliv poradíme. Naše zákaznická podpora je k dispozici nepřetržitě.