
SEO pro majitele webů: Základy, které musíte znát
Vytvořili jste si nový web a čekáte, až dorazí první návštěvníci. Jenže aby k vám našli cestu, potřebujete web optimalizovat pro vyhledávače. Právě k tomu slouží SEO. I kdybyste si časem na SEO optimalizaci webu najali profíka (a že jich je!), každý tvůrce webu by měl mít přehled alespoň v základech. Ty pro vás shrnujeme v tomto článku.
Co je SEO
SEO neboli Search Engine Optimization je soubor postupů, díky kterým přivedete na svůj web návštěvníky z vyhledávačů. Čím lépe máte web pro vyhledávače optimalizovaný, tím výš se objevíte na stránce s výsledky vyhledávání, když potenciální návštěvníci zadají do vyhledávače klíčové slovo související s obsahem vašeho webu.
Správně nastavené SEO:
- dlouhodobě zvyšuje přirozenou návštěvnost vašeho webu,
- pomáhá vám přitáhnout relevantní návštěvníky, kteří hledají to, co nabízíte nebo publikujete,
- díky vysokému umístění ve vyhledávačích zvyšuje důvěryhodnost webu.
Základní SEO postupy, které byste měli znát
Jak vysoko ve vyhledávání se váš web zobrazí, určují algoritmy jednotlivých vyhledávačů. Ty jsou do značné míry (zejména u největšího Googlu) tajné a pravidelně se mění, ale základní SEO techniky jsou dlouhodobě platné a prověřené. Ty nejdůležitější si nyní projdeme.
1. Kvalitní relevantní obsah
Prvním krokem k úspěšnému SEO je naplnit web kvalitním obsahem, který bude vaše návštěvníky zajímat. Tím myslíme kvalitně napsané a strukturované webové stránky i články na blogu.
Vyhledávače mají rády obsah, který:
- je dobře napsaný, informativní a řídí se pravidly E-E-A-T (ta vysvětujeme níže),
- obsahuje relevantní klíčová slova, která vaši návštěvníci vyhledávají, a odpovídá na jejich otázky,
- je správně strukturovaný a uživatelsky přívětivý (například využívá nadpisů H1, H2, H3 apod. a drží se pravidel UX).
Algoritmy Googlu upřednostňují obsah, který zohledňuje E-E-A-T kritéria kvality. Vylaďte proto svůj obsah tak, aby je co nejlépe splňoval:
- Experience (zkušenost) – z obsahu je zjevné, že máte dostatečně hlubokou znalost tématu a jste kompetentní k tomu, abyste čtenáři poradili. Tuto stránku podpoříte třeba tím, že na webu uvedete zajímavosti z praxe, které jinde nejsou dostupné.
- Expertise (odbornost) – u stránek nebo článků je jasně prokazatelné, že ho napsali odborníci na dané téma. Můžete například přidat na konec textu svůj podpis a medailonek, který vaši expertízu potvrdí.
- Authoritativeness (autorita v oboru) – váš web má dobré reference, silnou značku a zmínky o něm jsou jinde na internetu. Toho docílíte pravidelnou tvorbou obsahu a tzv. linkbuildingem, tedy získáváním zpětných odkazů na jiných webech.
- Trustworthiness (důvěryhodnost) – váš web působí důvěryhodně. Například máte jasně formulované zásady ochrany osobních údajů, k informacím uvádíte zdroje a nepublikujete spam.
TIP: Kritéria E-E-A-T jsou důvodem, proč zatím u vyhledávačů neobstojí AI generované texty bez zásahu lidské ruky. To ale neznamená, že si nemůžete od AI nechat s tvorbou textů pomoct. Použijte ji ale spíš jako základ, který následně upravíte.
2. Klíčová slova
Lidé váš obsah lépe najdou, když bude obsahovat výrazy, které vaše cílovka běžně hledá. Abyste zjistili, která klíčová slova jsou pro váš web relevantní, nechejte si od SEO specialisty vypracovat analýzu klíčových slov, nebo využijte nástroje pro výzkum klíčových slov, ze kterých zjistíte hledanost jednotlivých výrazů a jejich variace.
Klíčová slova začleňte v textech zejména do:
- titulků a mezititulků,
- URL adresy
- a meta popisků.
Nikdy se ale nesnažte vkládat klíčová slova do textů na sílu. Budou pak působit nepřirozeně a mohou odradit nejen návštěvníky, ale i samotné algoritmy. Klíčová slova vkládejte co nejpřirozeněji a klidně je libovolně skloňujte nebo časujte, algoritmům to nevadí.
TIP: Můžete využít i náš nástroj Active24 SEO. Na základě vašeho webu vám doporučí vhodná klíčová slova a poskytne vám vždy aktuální srovnání, jak si vedete oproti konkurenci. Také vám poradí, co udělat pro to, abyste svou pozici ve vyhledávání zlepšili.
3. Interní odkazování
Aby se stránky vašeho webu ve vyhledávačích zobrazily, musí je algoritmy zaindexovat. To znamená, že roboti od Googlu si musí všimnout, že vaše stránky existují, a poté je do vyhledávání přidají.
TIP: Zda je váš web zaindexovaný zjistíte pomocí Google Search Console.
Indexaci můžete jít naproti třeba tím, že stránky na svém webu navzájem propojíte pomocí odkazů v textu nebo v tlačítkách. Kromě robotů tím pomůžete i svým návštěvníkům, protože jim usnadníte přirozený průchod webem.
Stejně jako v případě klíčových slov netlačte odkazy do textu na sílu, ale vkládejte je jen tam, kde dávají smysl, a kde by na ně návštěvník mohl chtít kliknout.
Příklad:
V tomto článku jsme pro vás shrnuli postupy, jak správně sedět u počítače. Ideálně popsaná pravidla zkombinujte s kvalitní kancelářskou židlí z naší nabídky.
4. Upravte meta texty
Meta titulky a meta popisky pomáhají vyhledávačům porozumět, o čem vaše stránka je. Jsou to texty, které se o vaší stránce zobrazují ve výsledcích vyhledávání. Vypadají například takto:
Do meta textů ideálně vložte relevantní klíčová slova, ale hlavně v nich výstižně popište, o čem daná stránka nebo článek je a co se v nich čtenář dozví. Meta titulek a popisek můžete upravit ve svém redakčním systému, do kterého vkládáte obsah svého webu. Případně i v HTML kódu.
Doporučená délka znaků je zhruba 60 pro meta title a zhruba 160 pro meta description, ale doporučená délka se často mění a Google texty zkracuje ne podle počtu znaků, ale podle šířky pixelů v textu. Nejlépe uděláte, když použijete online nástroj, ve kterém délku meta textů rychle ověříte. Třeba ToTheWeb.
5. Další technická nastavení
Pokud jste svůj obsah vyladili podle doporučení výše, dáváte svému webu šanci, aby si ho vyhledávače lépe všimly. Ještě si ale projdeme pár technikálií, které mohou ovlivnit jeho viditelnost ve výsledcích vyhledávání a na které je dobré si dát pozor.
Některé z těchto úprav jsou technicky náročnější. Pokud si s nimi nebudete jistí, obraťte se na odborníka na tvorbu webů.
- Google upřednostňuje weby, které jsou responzivní, to znamená, že je jejich vzhled optimalizovaný pro zobrazení na telefonech a dalších zařízeních.
- Vyhledávače mají rády weby, které se rychle načítají. Každá vteřina navíc váš web znevýhodňuje. Web mohou zpomalovat složité animace, příliš velký obsah (třeba nekomprimované fotky), složité skripty a pluginy nebo špatně zvolený hosting.
- Součástí webu je soubor robots.txt, který slouží k řízení přístupu robotů k obsahu vašeho webu. Můžete s jeho pomocí zakázat indexaci určitých stránek nebo adresářů, které nechcete zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Pozor však na to, ať v souboru robots.txt omylem nezablokujete části webu, které chcete mít indexované, vyhledávače je pak nebudou moci procházet a zobrazovat ve výsledcích.
- Součástí webu by měl být také soubor sitemap.xml, který slouží jako seznam všech vašich URL adres. Mají k němu přístup vyhledávací roboti, aby měli přehled o vašich stránkách a mohli je ukázat lidem. Zkontrolujte, zda máte soubor vytvořený (například ve WordPressu to umí pluginy Yoast SEO) a odeslaný do služby Google Search Console.
- A pozor na JavaScript. To je skriptovací jazyk pro tvorbu webů, se kterým si indexovací roboti od Googlu příliš nerozumí. Pokud se vám obsah tvořený JavaScriptem nezobrazuje, můžete využít metody jako server-side rendering (SSR) nebo dynamic rendering. Oslovte odborníky na kódování webů, kteří vám s nimi pomohou.
Vylaďte SEO na svém webu jednoduše
Active24 SEO je online nástroj, který vás srozumitelně navede při SEO optimalizaci vašeho webu. Vyplníte do něj URL adresu webu a pak už jen následujete pokyny a videonávody.
Nástroj obsahuje například funkce, díky kterým:
- označíte weby konkurence a sledujete, jak si v porovnání s nimi ve vyhledávačích vedete, a co musíte udělat, abyste byli lepší,
- víte, jaká klíčová slova jsou pro váš web relevantní a kam je máte na jednotlivé stránky umístit,
- víte, jak vylepšit obsah webu, aby splňoval zásady SEO,
- máte k dispozici check-list kroků, které byste měli provést, aby byl váš web z hlediska SEO silnější,
- máte k dispozici analytické nástroje s přehledem toho, jak si ve vyhledávačích průběžně vedete,
- a také máte po ruce umělou inteligenci, která vám pomůže obsah vyladit z hlediska SEO.
Zkuste si Active24 SEO také a vylaďte web tak, aby ho měly rády vyhledávací algoritmy i vaši zákazníci.