Jak začít vydělávat díky vlastnímu webu
Obsah
Web pomáhá vydělávat vs. web vydělává Co mají společného weby, které vydělávají Nejčastější způsoby monetizace webu 1. Google AdSense a prodej reklamního prostoru 2. Affiliate marketing neboli partnerské programy 3. Placený obsah za paywallem 4. Sponzorovaný obsah od partnerů 5. Dobrovolné dary 6. Prodej doplňkových služeb a merchandise 7. Prodej úspěšných webů (website flipping) 5 kroků, jak postavit web, který vydělává Usnadněte si vydělávání pomocí webuLidé si často zakládají weby, aby jimi podpořili svůj byznys. Ale peníze vám může vydělávat i web samotný. Třeba pomocí reklam, placeného obsahu nebo darů od fanoušků. V článku shrnujeme nejčastější způsoby, jak mít web jako pasivní příjem.
Co se ve článku dozvíte:
- Co mají společného weby, které vydělávají
- Nejčastější způsoby monetizace webu
- 5 kroků, jak postavit web, který vydělává
- Jak začít vydělávat na webu
Web pomáhá vydělávat vs. web vydělává
Podnikatelé a firmy si zakládají weby především ze dvou důvodů.
Obvyklejší je, že na webu prezentují své služby, informují o své provozovně nebo prodávají produkty na e-shopu. V těchto případech jim web pomáhá získávat zákazníky, ale gró jejich byznysu spočívá jinde – ať už je to provozování kadeřnictví, maloobchodní prodej nebo výroba automobilových součástek.
Jsou ale i tací, kteří weby plní zajímavým obsahem, který jim přináší pravidelný výdělek. Říká se tomu sice pasivní příjem, ale za kvalitním obsahem stojí spousta práce. Takové weby mají často podobu online magazínů, zpravodajských serverů, blogů nebo video portálů. Návštěvníci webu mnohdy ani netuší, že tím, že na web chodí, pomáhají autorům webu vydělávat. Třeba tím, že kliknou na reklamu.
Co mají společného weby, které vydělávají
Web vám začne vydělávat za předpokladu, že ho průběžně plníte zajímavým obsahem, který přitáhne návštěvníky. I když je představa takového „pasivního“ příjmu z webu idylická, pamatujte, že to není pro každého a stojí za tím spousta práce. Musíte aktivně budovat značku webu a propagovat ho například na sociálních sítích, aby se o vašemu obsahu lidé dozvěděli.
Jakmile si ale na webu vybudujete návštěvnickou základnu a začnete vydělávat, je to pořádně euforický pocit.
Jaký obsah lidem na webu nabídnout? Zkuste třeba:
- blogové články, které lidem poradí v každodenních situacích (ohledně zahrádky, výživy, kutilství, mateřství nebo péče o domácí mazlíčky),
- kulinářský blog s recepty,
- podcasty a video rozhovory se zajímavými osobnostmi,
- zpravodajství,
- vlastní zábavná videa, články nebo komiksy,
- video kurzy, webináře a jiný vzdělávací obsah.
Ideálně tvořte obsah, ke kterému máte blízko a pomocí kterého můžete lidem něco užitečného předat. Jestli za sebou například máte roky práce jako obchodní zástupce, vytvořte web se vzdělávacím obsahem pro obchodníky. Nebo když jsou vaším koníčkem počítačové hry, vytvořte si online magazín se zpravodajstvím a recenzemi ze světa her.
Pamatujte, že obsah na vašem webu musí být kvalitní a musí návštěvníkům předávat zajímavé a hodnotné informace. Pokud si na web vygenerujete stovky článků pomocí ChatGPT, možná na chvíli obelstíte vyhledávače, aby k vám přivedly publikum. Ale jakmile návštěvníci zjistí, že se na vašem webu nic přínosného nedozvěděli, odejdou naštvaní a příště nepřijdou. Kvůli tomu se web časem propadne i ve vyhledávačích.
Nejčastější způsoby monetizace webu
Web vám může vydělávat peníze mnoha způsoby a nové se stále objevují. Než se do tvorby webu pustíte, nastudujte si, jaké způsoby monetizace máte k dispozici a které jsou pro koncept vašeho webu nejvhodnější.
Pro inspiraci vám nyní ukážeme ty nejčastější.
1. Google AdSense a prodej reklamního prostoru
Když Googlu dovolíte umístit reklamy na vaše webové stránky, dostanete zaplaceno, když na ně lidé i kliknou. Funguje to tak, že inzerenti platí Googlu za každé kliknutí na reklamní bannery a Google vám dává provizi za to, že jsou reklamy umístěné na vašem webu. Podobné služby nabízí i ostatní vyhledávače.
Pokud chcete tento způsob využít, musíte se stát tzv. Google AdSense partnerem. Jak na to? Registrujete se na webu AdSense, Google projde vaši žádost, a jakmile ji schválí, můžete začít vydělávat. Pokud vlastníte víc webů, stačí se registrovat jednou a můžete tímto způsobem vydělávat na všech. Do Google AdSense se doporučujeme registrovat až ve chvíli, kdy máte stabilní návštěvnost webu a kvalitní obsah. Podle toho bude Google vaši registraci posuzovat.
V nastavení AdSense si můžete zvolit, jaký formát reklam se na vašem webu zobrazí a kde. Úplnou kontrolu nad rozmístěním ale s AdSense nemáte. Můžete také zablokovat reklamy, které na svém webu zobrazovat nechcete (například takové, se kterými hodnotově nesouzníte).
Pokud se nechcete stát Google AdSense partnerem, můžete se s inzerenty domluvit na umístění reklamy také napřímo. To s sebou nese výhody i nevýhody.
Výhody a nevýhody inzerce bez prostředníka
Výhody | Nevýhody |
Můžete vyjednat libovolnou cenu za proklik na reklamu. | Osobní vyjednání inzerce stojí více času a úsilí. |
O výdělek se nemusíte dělit s vyhledávačem. | Čím nižší návštěvnost, tím menší šance, že s vámi budou inzerenti jednat. |
Reklamy můžete na web rozmístit podle sebe. | S inzerenty musíte dlouhodobě komunikovat a udržovat obchodní vztah. |
Jakmile se váš web rozroste, umístěte na něj také výzvy pro inzerenty – dejte jim vědět, že nabízíte na svém webu reklamní prostor (třeba pomocí bannerů). Zvýšíte tím šance, že vás osloví sami a usnadníte si práci (pokud nevyužíváte AdSense).
2. Affiliate marketing neboli partnerské programy
V affiliate marketingu vyděláváte pomocí unikátních odkazů, kterými na svém webu propagujete produkty a služby svých partnerů (třeba píšete recenzi na nový smartphone a do článku přidáte proklik na e-shop, kde si vaši čtenáři mohou telefon koupit). Pokud si čtenář koupí produkt přes odkaz, dostanete od partnera provizi ve výši, kterou jste si domluvili.
Kromě obyčejného odkazu můžete svým čtenářům prozradit také slevový kód a tím je ještě víc motivovat ke koupi (samozřejmě za předpokladu, že se na tom dohodnete si s partnerem). Přinese to výhody všem: návštěvníci vašeho webu nakoupí levněji, vy dostanete provizi, váš partner prodá zboží/služby.
Jestliže chcete partnerské odkazy nebo kódy obdržet, oslovte danou společnost. Většina firem, které afilliate partnerství nabízí, tuto možnost zveřejňuje na svém webu.
Můžete využít také affiliate platformy, které propojují tvůrce obsahu a značky – například eHUB.cz. Vyberete si, koho chcete propagovat, dostanete odkazy a můžete je umístit do svého obsahu.
TIP: Affiliate program nabízíme i u nás v Active24. Stáhnete si naše bannery, přidáte na ně odkazy, a když přes ně klient u nás nakoupí, dostanete provizi 5 až 15 % podle typu produktu. Více na této stránce.
3. Placený obsah za paywallem
Tuto metodu pravděpodobně znáte z online zpravodajských médií. Ty nabízí prémiové články, kde si zdarma přečtete úvod článku a zbytek odemknete jen jako platící čtenář (celý článek se skrývá za tzv. paywallem). Většinou si můžete vybrat, jestli chcete zaplatit jednorázově za přečtení jednoho článku nebo si dlouhodobě předplatíte veškerý obsah.
To samé můžete využít i na svém webu. Pamatujte ale, že musíte mít opravdu kvalitní obsah. Návštěvníci si vaše články a videa dlouhodobě předplatí jen v případě, že jejich kvalita bude částce odpovídat.
Doporučujeme za tzv. paywall umístit jen část vašeho obsahu. Stále totiž potřebujete zdarma dostupný obsah, aby se návštěvníci přesvědčili, že jim stojí za to platit za zbytek.
Můžete také využít specializované platformy, které prémiový obsah sdružují, a fanoušci si na nich předplatí odběr. Populární je například Patreon nebo Herohero.
4. Sponzorovaný obsah od partnerů
Představte si, že tvoříte populární blog o elektronice, který čtou vyšší stovky nebo tisíce lidí. Výrobci smartphonů, notebooků nebo reproduktorů si u vás moc rádi zaplatí za článek, kde představíte nebo zrecenzujete jejich produkty.
Sponzorovaný obsah funguje tak, že vytvoříte článek nebo video propagující vybraný produkt nebo službu, zveřejníte je na svém webu a dostanete za to od partnera předem domluvenou finanční odměnu.
Partneři mají k této formě propagace dobré důvody:
- o jejich produktech se dozví nové publikum,
- hodnocení individuálního tvůrce obsahu působí důvěryhodně,
- získají na své produkty odkazy z externího webu, což posílí jejich SEO a linkbuilding.
Doporučujeme přijímat pouze nabídky od firem, jejichž produkty a služby jsou v souladu s tématem vašeho webu. Jestliže píšete blog o vaření, své čtenáře byste recenzní na notebook rozhodili a pravděpodobně ztratili část jejich důvěry. Také doporučujeme hodnotit i v placených recenzích poctivě. Pokud si na základě vaší recenze někdo koupí nekvalitní produkt, podkope to vaši důvěryhodnost i autenticitu.
5. Dobrovolné dary
Jestliže má váš web věrné fanoušky a návštěvníky, nechte je, ať vás podpoří napřímo. Lidé rádi přispějí tvůrcům, jejichž obsah je baví a mají k němu blízký vztah.
Umístěte na web rámeček s výzvou, že pokud se jim váš obsah líbí, mohou vás a vaši tvorbu podpořit libovolným darem. Přiložit můžete například váš PayPal účet, QR kód pro platbu nebo odkaz na službu ko-fi, která ke sbírání darů slouží.
6. Prodej doplňkových služeb a merchandise
Když návštěvníci hltají váš obsah, rádi si připlatí i za něco dalšího, co jim můžete nabídnout.
Nabídněte jim například:
- merch s logem vaší značky (například trička, čepice, plakáty, hrnečky a další dárkové předměty),
- e-book s unikátním obsahem,
- placené webináře,
- online video kurzy,
- online konzultace
- nebo placený newsletter.
Pro prodej e-booku, merche a dalších produktů můžete svůj web doplnit o jednoduchý e-shop s pár produkty. Například náš Website Builder už má e-shopovou administraci přichystanou a e-shop na web vložíte stejně jednoduše jako třeba kontaktní formulář. Pokud chcete mít nad webem větší kontrolu, prodávat můžete i přes WordPress.
7. Prodej úspěšných webů (website flipping)
Weby lze budovat a prodávat podobně, jako to u nemovitostí dělají developeři. Této činnosti se říká website flipping a spočívá v tom, že vybudujete webové stránky se stabilní návštěvnickou základnou a poté je prodáte někomu, kdo v jejich provozu pokračuje.
Website flipping vyžaduje ze všeho zmíněného nejvíce úsilí a zkušeností. Abyste web dostali do prodatelného stavu, musíte:
- ho průběžně plnit obsahem,
- kvalitně vybudovat SEO,
- průběžně web propagovat
- vybudovat návštěvnickou bázi o ideálně tisícovkách návštěv denně.
A když svůj web do tohoto bodu dostanete, může být výhodnější si ho ponechat a dál z něj generovat příjem pomocí ostatních zmíněných způsobů.
5 kroků, jak postavit web, který vydělává
- Udělejte si plán – Určete si, na jaké téma bude váš web zaměřený, v jaké formě budete obsah publikovat, kdo je vaše cílovka nebo jakým způsobem vám bude web vydělávat .
- Vytvořte web – Připravte pro svůj obsah uživatelsky přívětivé a atraktivní stránky. Nemusíte být kodéři, vystačíte si s dostupnými webovými editory, jako je třeba Website Builder nebo WordPress.
- Přizpůsobte web vyhledávačům – Svůj web musíte optimalizovat především technicky (to webový editor vyřeší za vás) a pomocí klíčových slov.
- Tvořte obsah a budujte publikum – Průběžně tvořte zajímavý obsah, šiřte ho mezi lidi na sociálních sítích a budujte si značku.
- Začněte vydělávat – Návštěvníci se hemží, web vydělává a užíváte si, jak se vám energie vložená do webu začíná vracet.
Usnadněte si vydělávání pomocí webu
Spoustu lidí od vydělávání na internetu odrazuje vstupní bariéra v podobě vytvoření a nakódování profesionální webu. To dříve vyžadovalo spoustu času a peněz, dnes už to ale neplatí.
Existují totiž online nástroje jako náš Website Builder, kde si profesionální web vytvoříte svépomocí za jedno odpoledne a nepotřebujete k tomu umět ani jednu funkci v HTML.
S návrhem struktury vám pomůže AI, prvky webu si sestavíte jako skládačku a nástroj vám zajistí i doménu, responzivitu (vytvoření verze pro smartphony) a implementaci e-shopu. Vyzkoušejte si 14denní verzi zdarma, web si v ní vytvořte a pak se sami rozhodnete, zda chcete pokračovat na plnou.
TIP: Kromě Website Builderu nabízíme také 2v1 balíček WordPress a hosting. V oblíbeném redakčním systému WordPress si vytvoříte web svépomocí – obsahuje stovky designových šablon. Je o něco obsáhlejší než Website Builder, ale máte v něm větší možnosti přizpůsobit si web podle sebe.