Přeskočit na obsah
muž v prodejně kytek s laptopem

Tvorba webu: Checklist, se kterým na nic nezapomenete

Zprovoznit vlastní webové stránky není tak těžké, jak si možná myslíte. Nemusíte umět kódovat ani vás to nebude stát hromadu peněz. S dobře vybraným nástrojem si pěkný web postavíte sami i bez ajťáka – vyberete si vhodnou šablonu a tu editujete. Než se ale do webu pustíte, ujasněte si, k čemu jej potřebujete a co všechno má umět. Pomůže vám náš checklist.

V tomto článku se podíváme na čtyři zásadní otázky ohledně tvorby webu:

Co má web umět? Určete si cíle

Pokud uvažujete nad vlastním webem, máte k tomu jistě dobrý důvod. Třeba máte vlastní živnost a chcete lidem dát vědět o svých službách či výrobcích. Nebo jste cestovatelé a chcete o svých cestách psát blog. Nebo jste si založili firmu a je vám jasné, že bez webové prezentace se v dnešní době neobejdete.

Jako první krok si ujasněte, čeho má váš web dosáhnout, jaké cíle má plnit.

  • Má sloužit hlavně pro sběr kontaktů? 
  • Chcete na webu prodávat služby či výrobky? 
  • Nebo potřebujete, aby si lidé na webu mohli rezervovat termín návštěvy?

Pojmenování cílů vám udělá jasno v tom, jaký typ webu potřebujete. Tak zjistíte, bez čeho se váš web neobejde a jaké další funkce by se vám mohly hodit.

Abychom vám odpověď usnadnili, dali jsme dohromady následující tabulku s nejčastějšími typy webů:

Co chcete na webu dělat: Jaký web potřebujeteCo web rozhodně musí mítDalší funkce, které se hodí
Představit sebe nebo svoji firmuOsobní či firemní stránkaPopis toho, co děláte, kontaktní informace.Blog, možnost odebírat newsletter, rezervační formulář pro možnost schůzky s vámi.
Nabízet službyWebová prezentacePopis nabízených služeb, kontakt na vásPoptávkový formulář, kalendář dostupnosti, rezervační formulář 
Prodávat produktyE-shopProduktové portfolio (katalog produktů), platební brána, kontaktní formulář.Napojení na doručovatelskou službu, možnost odebírat newsletter. A mnoho dalších.

Tohle dělení samozřejmě není černobílé – možná zrovna vy potřebujete kombinaci uvedených možností. Například kadeřnice může chtít prezentovat své služby, mít na webu online rezervační systém a zároveň provozovat malý e-shop s vlasovou kosmetikou.

V takovém případě doporučujeme napsat si cíle do jednoho sloupečku – co řádek, to jeden cíl. Do druhého napište nutné funkce, se kterými cíl splníte. A do třetího sloupečku si napište nice-to-have funkce – například blog nebo přihlášení k odběru newsletteru.

→ TIP: Náš jednoduchý webový editor Website Builder je dostupný ve třech variantách – S, M, L. Esko se je skvělá volba třeba pro řemeslníky, kteří chtějí odprezentovat, co dělají a jak si jejich služby mohou lidé objednat. Emko se hodí pro firmu, která potřebuje web s vícero podstránkami. Elko je pokročilý editor pro náročné klienty, kteří vyžadují hodně úprav a míru a chtějí mít i možnost zasahovat do kódu. 

Web na míru nebo šablonu?

Pokročilé webové šablony nabízejí široké možnosti přizpůsobení a velké množství integrovaných funkcí. Šablony webů jsou dnes už natolik pokročilé, že většině lidí (a firem) naprosto stačí. Jen se musíte zorientovat v nabídce a vybrat si tu správnou šablonu – s výběrem vám pomůže sepsaný seznam funkcí, které na webu potřebujete nebo chcete. 

S webem na šabloně navíc výrazně ušetříte – malý web na míru může stát třeba 40 tisíc. Čím je web komplexnější (čím více podstránek a funkcí obsahuje), tím vyšší je cena, která se nakonec u robustních řešení může vyšplhat až do statisíců. Weby na míru si proto nechávají dělat převážně firmy s velkými rozpočty a/nebo vlastními programátorskými týmy. Pokud čtete tento článek, nejspíš mezi ně nepatříte. 

Pokud při tvorbě svého webu využijete připravenou šablonu, obejdete se bez programátora a o kódování nemusíte vědět vůbec nic. Šablonu si snadno upravíte sami. Můžete si hrát s rozvržením a vzhledem stránek, zvolit si vlastní barvy a písmo, přidat nebo odstranit sekci na stránce, zapnout předpřipravenou funkcionalitu (např. kontaktní formulář) a samozřejmě přidávat vlastní obsah (obrázky, videa, texty).

I na jednoduché šabloně se dá postavit reprezentativní profesionální web, který odpovídá vašim potřebám i představám. Zvládnete to v pohodě sami. A možná vás to nakonec bude i bavit. Tvorba webu může být zábava!

WEB NA ŠABLONĚVS.WEB NA MÍRU
Stránky zvládnete postavit i editovat sami. Web můžete mít hotový za pár dní.XPlatíte za práci programátora, ta se může protáhnout i na měsíce.
Často používané funkce jsou připravené v šabloně, stačí je zapnout. XFunkcionality se často vyvíjejí od nuly, což práci zdržuje i zdražuje.
Aktualizace systému, na kterém šablona běží, probíhají automaticky. Mnohdy si ani nevšimnete, že aktualizace proběhla.XOpravy a aktualizace jsou časově náročnější a nákladnější – vyžadují práci programátora.
Přestože je možné šablonu upravit i na úrovni detailů, některé její části jsou pevně dané a není možné je měnit.XNic vás nesvazuje – celý vzhled a funkce na webu lze upravit, jak si přejete.
Rozsáhlá podpora, návody a fórum pro uživatele jsou snadno dostupné a zdarma.XJste odkázáni na pomoc programátora, který si veškerou práci fakturuje.

Bez čeho se na webu neobejdete?

Proč lidé navštěvují weby? Nejčastěji proto, aby si něco objednali nebo se něco dozvěděli. Kvalitní web návštěvníkům nabídne, co hledají, a dá jim odpovědi na jejich otázky.

Vy už víte, jaké cíle mají vaše stránky plnit. Aby se vám to podařilo, je dobré na webu uvést veškeré informace, které návštěvníci hledají. Proto je nutné si poctivě odpovědět si na otázku: Co všechno návštěvníci webu potřebují vědět?

Níže najdete přehledné shrnutí, jaké informace by na dobrém webu měly být. Berte jej jako inspiraci, nikoliv jako dogma:

VŠECHNY WEBY
Hlavní stránka – homepageKam jsem to přišel? Co mi nabídnete?Homepage je mix informací o firmě nebo vlastníkovi webu – čemu se věnuje, co nabízí. Slouží také jako rozcestník k dalším stránkám webu.
Menší weby mohou fungovat i jako tzv. one-pagery – mají pouze jednu stránku.
Informace o vás nebo vaší firmě
Kontakt
Právní náležitosti
Kdo jste?
Jak vás můžeme kontaktovat?
Kdo jste, čemu se věnujete, jaká je mise vašeho podnikání? Nejčastěji tyto informace najdete na stránce O nás.
Kontaktní údaje: telefon, e-mail, adresa, ideálně kontaktní formulář.
Obchodní podmínky a zásady ochrany osobních údajů, pokud vám to ukládá zákon.
Recenze a referenceJe tohle solidní firma?Nice-to-have sekce, která pozvedne každý web. Zpětná vazba od zákazníků posiluje důvěryhodnost.
SLUŽBY
Popis služebJak a kde služba probíhá? Co obnáší?
Každou nabízenou službu detailně popište – co obsahuje, s čím klientům pomůže, jak dlouho trvá?
Kde službu poskytujete? Máte provozovnu nebo jezdíte za zákazníky?
Ceník služebKolik to stojí?Jasný a přehledný seznam cen za jednotlivé služby nebo balíčky služeb.
Objednání služebJak se objednat? Možnost objednat e-mailem, telefonicky, případně přes online rezervační systém. Pokud to jde, rovnou lidem ukažte dostupné termíny. 
Případně můžete přidat možnost platby předem. 
Hezké fotkyUkažte mi, jak to vypadá!Nice-to-have funkce, která pozvedne jakýkoliv web. Představte si třeba fotky „před a po“ opravené střechy, krásné nové nehty nebo zajímavý účes. Můžete to vyřešit i odkazem na vaše sociální sítě, pokud je máte. 
E-SHOP
Popis produktůProč bych si to měl koupit?Detailní informace: jasně, stručně, výstižně. Především: k čemu produkt slouží, s čím pomůže, jaké jsou jeho vlastnosti a výhody oproti konkurenčním produktům.
Cena produktůKolik to stojí?Jednoznačně zákazníkovi ukažte, na kolik ho koupě vyjde. 
Kvalitní obrázky produktůJak to vypadá? Kvalitní fotografie ukazující produkt z různých úhlů. Ideálně i fotografie z běžného použití. 
Doprava a platbaJak můžu zaplatit a kdo mi doručí balíček? Můžu si objednávku vyzvednout osobně?Popište, jak doručení funguje, jaké dopravce využíváte a za jak dlouho produkt dorazí. Je možné osobní vyzvednutí na prodejně?
Nabízíte dobírku? Platbu převodem? Vysvětlete, jak bude platba probíhat.

Dvakrát kontroluj, jednou publikuj

Než svůj web pustíte do světa, ujistěte se, že vypadá a funguje, jak má. Vše zkontrolujte v rozložení pro počítač, mobil i tablet a dejte si na tom doopravdy záležet. Ideálně požádejte o kontrolu i někoho dalšího, kdo má nezaujatý a “čerstvý” pohled. Klidně to může být vaše drahá polovička nebo kamarád.

Proč je kontrola tak důležitá? Statistiky jsou neúprosné a ukazují, že lidé mají tendenci z webů okamžitě odcházet, pokud něco nefunguje nebo jim něco není jasné. Weby tím přicházejí o potenciální zákazníky. 

TIP: Pokud návštěvníci opouštějí váš web během pár sekund poté, co na něj přišli (máte vysokou bounce rate), může to mít více důvodů. Zmatená navigace, nefunkční prvky, pomalé načítání. Jinými slovy špatný user experience, tedy UX. 

Při kontrole webu se zaměřte na:

  • dobrou čitelnost textů (včetně volby barev textu a pozadí, například světlý font na tmavém pozadí je v krátkých textech úplně OK, ale v blogovém článku může znamenat smrt pro čtenářovy oči),
  • zobrazení obrázků a jejich kvalitu – pro zobrazení na webu je optimální rozlišení 72 DPI (dots per inch), což odpovídá velikostnímu rozmezí 800×600 až 1200×800 pixelů,
  • funkčnost veškerých odkazů,
  • funkčnost formulářů,
  • proces objednávky – zda lze produkt bez problémů přidat do košíku, objednat i zaplatit (ideálně si udělejte několik testovacích objednávek).

Zaregistrujte si vlastní doménu

Doména, která obsahuje vaše jméno nebo název firmy, pomáhá budovat značku – zvyšuje důvěru návštěvníků webu a ideálně je i snadno zapamatovatelná. 

Je samozřejmě možné začít s webem i bez registrace vlastní domény – stránky můžete spustit třeba na subdoméně wordpressu. Ale schválně – zní vám lépe webová adresa www.mujzbyznys.wordpress.com nebo www.mujbyznys.cz? Vlastní doména dodá vaší prezentaci punc serióznosti.

Zajímá vás víc o doménách? Přehledné shrnutí najdete v našem článku jak a proč si registrovat doménu.

Webhosting: internetový „pokojíček“ pro váš web

Co je to hosting? Jde o prostor na internetu, kam váš web fyzicky umístíte. Můžete si to představit jako váš vlastní pokoj v nekonečném hotelu Internet. 

Občas se setkáme s nedorozuměním, kdy si lidé myslí, že registrovat doménu automaticky znamená pořídit si hosting. Jedná se však o dvě odlišné služby, které se vzájemně doplňují. Pro provozování webu potřebujete mít obojí – místo, kde bude web uložen (hosting), a doménu, kterou uživatelé budou zadávat, aby se na web dostali. 

Pokud se rozhodnete postavit si web s naším Website Builderem, hosting vám zajistíme automaticky.

Vyberte si některou z našich šablon a užijte si tvorbu vlastního webu. Jednoduché uživatelské prostředí vám napoví, co máte dělat a hotovo můžete mít za pár minut.