Přeskočit na obsah

Jak provozovat e-shop právně správně

Jak by se na provozu vašeho e-shopu projevila pokuta ve výši několika tisíc korun? A co kdyby se vyšplhala až do řádu několika set tisíc? Poradíme vám, co si při podnikání na internetu ohlídat, aby vám žádná taková situace nehrozila.

Právní problémy trápí mnoho e-shopů

Na českém trhu působí desetitisíce e-shopů, jen některé z nich ale mají vše dobře ošetřené po právní stránce. Ví to i Česká obchodní inspekce, která se na jejich provozovatele pravidelně zaměřuje a kontroluje, zdali je jejich podnikání v pořádku. Když zjistí, že tomu tak není, nezdráhá se udělit pokutu.

Nechcete patřit mezi smolaře, na které si došlápla ruka zákona? Pak si pečlivě nastudujte důležité právní předpisy, které se vztahují k vašemu podnikání.

Které právní dokumenty byste si měli prostudovat?

Legislativa v oblasti e-commerce je široká a neustále se vyvíjí. Pro začátek byste měli vědět o těchto klíčových předpisech:

  • Občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.): Specifikuje pravidla smluv mezi vámi a zákazníky.
  • Zákon o ochraně spotřebitele (zákon č. 634/1992 Sb.): Nejčastější přestupky souvisejí s jeho porušením. Zaměřte se například na povinnost informovat zákazníky o právu na odstoupení od smlouvy nebo správné označování cen.
  • Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) (nařízení EU 2016/679): Týká se všech e-shopů, které zpracovávají osobní údaje občanů EU. E-shop musí mít zpracovanou politiku ochrany osobních údajů a transparentně informovat zákazníky.

Pravidelně se také objevují přestupky v těchto oblastech:

  • Technické požadavky na výrobky (zákon č. 22/1997 Sb.).
  • Označování textilních výrobků (nařízení EU č. 1007/2011).

Legislativa v oblasti v e-commerce je ale značně široká a neustále se vyvíjí, je proto ideální, když vše zkonzultujete s odborníkem, který vás na možné nedostatky včas upozorní.

2 dokumenty, které musíte připravit a zveřejnit na svém e-shopu

Obchodní podmínky: Právní předpisy specifikují, co v obchodních podmínkách musí být uvedeno. Doporučujeme si je nechat vypracovat na míru právníkem, aby byly aktuální a odpovídaly všem požadavkům.

Reklamační řád: Musíte jasně definovat, jak bude probíhat proces reklamace. Uveďte informace o lhůtě na vyřízení reklamace a o záručních podmínkách.

5 věcí, na které byste si měli dát extra pozor

1. Používání cizích videí

Majitelé e-shopů často přebírají videa k produktům, které prodávají, od svých dodavatelů, aniž by je nejprve požádali o souhlas. To je už samo o sobě problematické, ale je tu ještě jeden zádrhel. Podmínky největšího internetového serveru pro sdílení videí YouTube zakazují odkazování a sdílení cizích videí za komerčním účelem. Pokud chcete obsah někoho jiného použít na svém webu, měli byste jeho použití vždy konzultovat s tvůrcem. A nikdy byste linkováním neměli rozšiřovat publikum, které video na YouTube má. To znamená, že pokud není záznam veřejně dostupný a může ho vidět jen omezený počet lidí (například po registraci nebo za poplatek), neměli byste ho vůbec používat. Bez ohledu na platformu, z které obsah pochází, je vždy potřeba mít souhlas vlastníka autorských práv k materiálu.

2. Používání cizích fotografií

Ostražití buďte také při přejímání cizích fotografií. Na pozoru se mějte i tehdy, když si pořizujete ve fotobance snímky s patřičnou licencí. Ani to totiž není zárukou toho, že můžete s fotografiemi volně nakládat. Žádná fotobanka nemá kapacity na to, aby prověřovala autory každého snímku a práva s tím spojená. Ideální proto je, když si vše nafotíte sami. Jen tak máte jistotu, že vás později nikdo nezažaluje.

3. Neuveřejnění informace o možnosti odstoupení od smlouvy

Pokud na stránkách neuvedete, jak dlouhá je lhůta na odstoupení od smlouvy, prodlužuje se standardní 14denní doba na 3 měsíce. Na webu byste proto měli mít tuto informaci, a to zpracovanou ideálně ve formě poučení o možnosti odstoupení od smlouvy.

4. Opomenutí prohlášení o ochraně osobních údajů

Další povinnost, kterou byste rozhodně neměli zanedbat, je uveřejnění prohlášení o ochraně osobních údajů. V něm garantujete, že jsou poskytnuté osobní údaje důvěrné, že slouží pouze k uskutečnění plnění smlouvy s kupujícím a že je neposkytnete žádné další straně.

5. Chybějící identifikační údaje

Dalším častým nešvarem, především u nově založených e-shopů, jsou nekompletní identifikační údaje. Kromě popisu dodacích a platebních podmínek, způsobu objednání (uzavření kupní smlouvy) a reklamačního řádu byste měli mít na stránkách vždy uvedenou i svoji obchodnickou totožnost (jméno a příjmení nebo název, sídlo, IČ, DIČ a údaj o zápisu do rejstříku). Veškeré údaje by přitom měli být vždy aktuální.

TIP: Máte všechny právní náležitosti v pořádku? Gratulujeme! Teď už nezbývá než zapracovat na zvelebování webu, abyste mohli dělat radost většímu počtu zákazníků. Přečtěte si naše rady, jak propagovat e-shop, které vám ve vašem úsilí pomohou.

Tento článek slouží pouze pro informativní účely a nepředstavuje právní radu. Obsah nemusí být vždy aktuální nebo kompletní, protože legislativa se může měnit. Doporučujeme konzultaci s právníkem nebo odborníkem, který vám poskytne konkrétní a aktuální informace přizpůsobené vaší situaci. Za případné škody vzniklé použitím informací z tohoto článku neneseme odpovědnost.