Přeskočit na obsah

European Accessibility Act 2025: je váš web připravený na novou směrnici?

Od července 2025 vstoupí v platnost nová směrnice EU: European Accessibility Act. Jejím cílem je, aby digitální produkty a služby firem a institucí byly přístupné všem lidem bez ohledu na jejich zdravotní handicapy. Směrnice se dotkne mnoha webů. Proto je nyní vhodná chvíle na to se zamyslet, jak váš web udělat přístupnějším pro všechny návštěvníky. Ať už mají zdravotní indispozice, nebo ne.

Koho se směrnice týká

Směrnice European Accessibility Act vyžaduje, aby veřejně dostupné digitální zařízení a služby byly přístupné také lidem se zdravotními handicapy různých druhů. Směrnice se dotkne například:

  • chytrých telefonů,
  • mobilních aplikací,
  • televizorů,
  • bankomatů,
  • samoobslužných terminálů,
  • ale také webových stránek.

V tomto článku se zaměříme pouze na webové stránky. Nová směrnice vyžaduje, aby weby byly přizpůsobené standardům WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines). To znamená, že stránky musí být:

  • vnímatelné (perceivable),
  • ovladatelné (operable),
  • srozumitelné (understandable),
  • a stabilní (robust).

Co přesně tyto body znamenají v praxi si vysvětlíme v další části článku.

Směrnicí se musí povinně řídit provozovatelé těchto webů:

  • veřejné státní instituce,
  • e-shopy,
  • bankovní a finanční služby,
  • telekomunikace,
  • dopravní služby,
  • poskytovatelé energetických služeb,
  • zdravotní instituce a služby,
  • vzdělávací instituce.

Výjimka platí pro weby:

  • malých podniků (s méně než 10 zaměstnanci a ročním obratem do 2 milionů EUR),
  • drobných podnikatelů a živnostníků,
  • neziskových organizací.

Provozovatelé zmíněných webů by měli mít na paměti, že nové weby a služby musí splňovat pravidla přístupnosti podle směrnice European Accessibility Act od 28. června 2025. Pokud weby podmínky nesplní, můžou obdržet pokuty ve výši odpovídající velikosti subjektu a míře porušení pravidel. Výši pokuty upravuje každý členský stát podle sebe.

Pro stávající weby a služby je naštěstí k dispozici přechodné období, které vám dává čas na potřebné úpravy až do roku 2030. Pokud se na směrnici připravíte, nejenže se vyhnete případným sankcím, ale také posunete svůj web blíž k potřebám všech uživatelů.

Proč řešit přístupnost vašeho webu

Ať už se vás směrnice týká nebo ne, přístupnost webu byste měli řešit i z jiných důvodů, než je vyhnutí se pokutě. Pokud je totiž váš web dobře přístupný všem, poroste vám návštěvnost a tím pádem i byznys.

Někteří majitelé webů si možná při prvním kontaktu se směrnicí pomyslí: „Proč bych měl svůj web přizpůsobovat lidem, kterých je jenom pár procent a kteří možná ani nespadají do mé cílovky?“ Jenže těch lidí je podstatně víc než pár procent (podle Evropské komise až 80 milionů lidí v Evropě).

Stačí ale třeba, když na webu cílíte i na lidi nad 50 let. Ty totiž snadno odradíte malým, špatně čitelným textem. Barvoslepé zase spolehlivě zaženete nenápadnými tlačítky. A takových příkladů je mnoho.

Pokud váš web odpovídá standardům přístupnosti, tak si polepšíte také ve výsledcích vyhledávání. Algoritmy Googlu a dalších vyhledávačů totiž pozitivně vyhodnocuj opatření jako:

  • sémantické značky,
  • alt texty (popisky) u obrázků,
  • správné strukturování mezititulků,
  • přizpůsobení mobilním zařízením
  • nebo UX opatření, jako je přehledná navigace nebo srozumitelnost textů.

Jak web vyladit, aby odpovídal standardům přístupnosti

Aby váš web splňoval evropskou směrnici a obecně byl příjemným místem pro všechny návštěvníky s různými fyzickými a zdravotními možnostmi, přizpůsobte ho principům standardu WCAG 2.1.

Pravidla WCAG jsou do rozdělena do 3 úrovní (A, AA, AAA) podle důležitosti. Pro splnění směrnice musíte svůj web přizpůsobit druhé úrovni označené AA. Nyní si je všechny rozebereme.

1. Vnímatelnost webu (perceivable)

Princip vnímatelnosti nabádá tvůrce webů k tomu, aby všichni jejich návštěvníci byli schopni vnímat uživatelské rozhraní a obsah bez překážek. A to i za předpokladu, že používají asistivní technologie jako čtečku pro nevidomé nebo hlasové ovládání. Jak tento princip naplníte?

1.1 Vytvořte textové alternativy pro netextový obsah. Pokud váš web obsahuje obrázky, doplňte ke každému takzvaný alt text s popisem obrázku. Díky tomu můžou asistivní technologie převést například do braillova písma, fonetického přepisu nebo zjednodušeného jazyka.

1.2 Vytvořte alternativy pro multimediální prvky závislé na čase. Pokud máte na webu video nebo audio obsah, doplňte k němu titulky nebo přepis. Díky tomu bude váš obsah dostupný i lidem se sluchovým handicapem.

1.3 Tvořte obsah, který lze konzumovat různými způsoby, aniž by ztratil význam. To znamená, že by obsah měl být čitelný na chytrých telefonech, tabletech či pomocí asistenčních technologií. Toho docílíte tím, že svůj web strukturujete pomocí sémantických HTML značek. Pokud váš web běží na jakékoliv moderní platformě, pravděpodobně sémantické značky používá. Poznáte to například tak, že je váš web přizpůsobený pro mobilní zařízení a nezobrazuje se na nich stejně jako na webu.

1.4 Zajistěte, aby váš obsah všichni uživatelé viděli. Toto pravidlo říká, že texty, tlačítka a prvky musí být rozlišitelné od pozadí. Barvy textu a pozadí by měly být zvolené tak, aby text snadno přečetli i lidé s horším zrakem nebo trpící barvoslepostí. Návštěvníci vašeho webu mají mít také možnost si text v prohlížeči zvětšit, aniž by se tím text stal nečitelným.

2. Ovladatelnost webu (operable)

Princip ovladatelnosti říká, že všechny součásti uživatelského rozhraní a navigační prvky by měly být ovladatelné nezávisle na tom, jakou technologii uživatel pro zobrazení stránek používá. Tedy ať už k ovládání používá myš, klávesnici, displej smartphonu nebo speciální asistenční technologii.

2.1 K ovládání webu má stačit i jenom klávesnice. Například aby šlo stisknout tlačítka s odkazy nebo vyplnit formulář bez nutnosti používat myš nebo touchpad.

2.2 Dejte návštěvníkům dostatek času na přečtení a interagování s obsahem. Vyhněte se automatickému obnovování stránek a umožněte pauzování a přetáčení videí a zvukového obsahu.

2.3 Dejte si pozor, aby váš obsah nevyvolával epileptické a fotosenzitivní reakce. Nepoužívejte agresivně blikající nebo rychle se měnící vizuální prvky.

2.4 Mějte na webu jasnou a srozumitelnou navigaci. Tímto pravidlem by se měl řídit úplně každý web bez ohledu na směrnice. Jednotné prvky jako menu, nadpisy nebo tlačítka uživatelům pomohou najít cestu k obsahu, který hledají.

2.5 Web by měl jít ovládat i bez klávesnice. Aneb umožněte příjemnou návštěvu svého webu také uživatelům, kteří k ovládání používají jenom myš, dotykový displej nebo hlasové ovládání.

3. Srozumitelnost webu (understandable)

Třetí princip hlásá, že informace na webu by měly být pro všechny návštěvníky čitelné a ovládání intuitivní a nápomocné.

3.1 Tvořte texty na web tak, aby byly srozumitelné. To vám potvrdí každý copywriter. Zaměřte se především na to, aby byly texty srozumitelné pro lidi s různou úrovní gramotnosti, dyslexií nebo poruchami pozornosti. Používejte lidský a srozumitelný jazyk, netvořte příliš dlouhé odstavce a používejte mezititulky a odrážky pro lepší přehlednost.

Například místo: 

  • „Silniční daň odvádíte za všechna vozidla, která jsou jejím předmětem. To jsou podle zákona všechna silniční motorová vozidla a jejich přípojná.“
  • napište jednoduše: „Silniční daň odvádíte za všechna silniční motorová vozidla a jejich přípojná.“

3.2 Mějte konzistentní a snadno předvídatelný web. Sestavte prvky webu tak, aby byl pro návštěvníky co nejvíce intuitivní. Když návštěvník například klikne na tlačítko, měl by mít jasno, kam ho odkaz zavede. Také si udržte jednotný design stránek.

3.3 V případě chyb podejte návštěvníkům pomocnou ruku. Pokud návštěvník například špatně vyplní formulář, připravte pro něj srozumitelnou chybovou hlášku, ze které jasně pochopí, co má udělat jinak. 

4. Stabilita webu (robust)

Poselstvím posledního principu je, aby byl web připravený na budoucnost –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ aby mohl být jeho obsah spolehlivě interpretován současnými i budoucími asistivními technologiemi. 

4.1 Jediným pravidlem tohoto principu je, aby web byl kompatibilinís co největším množstvím zmíněných technologií. Toho docílíte tak, že web postavíte na standardizovaném jazyku, jako je HTML, CSS nebo JavaScript, takže si s webem poradí většina prohlížečů a zařízení. Vyhněte se prvkům a programovacím jazykům, které podporují pouze některé prohlížeče a zařízení.

Většinu pravidel splníte s moderní webovou platformou

Pokud si web sami nekódujete, přizpůsobení pro různá zařízení a způsoby ovládání závisí hlavně na platformě, na které web stavíte, nebo na práci vývojáře, který web tvoří.

Dobrou zprávou je, že mnoho moderních řešení už tato pravidla přístupnosti automaticky podporuje. Například některé webové platformy nabízejí responzivní design vhodný pro mobilní zařízení i asistivní technologie a využívají šablony navržené s ohledem na přehlednost a snadné používání. Tyto funkce vám mohou pomoci zajistit, že váš web splní základní požadavky na přístupnost.